onsdag 10. mars 2010

Hverken fugl eller fisk

"Når dagane blir tronge og du trenge ein horisont" skriver bl.a. Gunnar Andersen i sin Utsira-sang fra 2009. Dagene var definitivt ikke "tronge", men med fire dagers fri etter en hard arbeidsperiode ble fristelsen for stor. Der ute i vest lokket Norges minste kommune, bare 70 minutt fra Haugesund. En megaflott vinter begynte å smelte vekk på fastlandet. Jo, jeg hadde mer enn et stort håp om å få se tidlige trekkfugler da jeg entret kveldsbåten kvinnedagen. Campingbilen har vært innesnødd siden 19. desember i fjor, så da var den nye hytta til Haugesund Turistforening et glimrende alternativ. 
Jeg var på øya i nesten to døgn og ble ikke overarbeidet med å ønske trekkfugler velkommen til "gamlelandet". Tirsdagen var det en tjeld, fire sanglerker og en rødvingetrost som kunne minne om ankomst. I dag var det litt mer gang i det. Noen flere tjeld, en ringdue, åtte sanglerker, 22 svarttrost og 62 stær. Dessuten fikk jeg med meg stasjonære arter som dvergdykker, sangsvane og gulspurv. Havhest og krykkjer hadde vårlige vokaler. Stæren det samme, men svarttrosten var ikke begynt å synge. Det som gledet mest i tillegg til frisk luft, noe trasking og fin turishytte, var en flokk med 120 fjæreplytt ved Beiningen da jeg var på retur til Haugesund i ettermiddag.
Også fotomessige ble det en heller beskjeden tur. Men disse snøklokkene som sprengte seg gjennom snøflekkene i Kvalvik, var absolutt verd noen megabite.

Og lurte du på refrenget til Gunnar Andersens sang? "Me drar t Utsira. Bli nå med vær min gjest og så drar me långt mot vest. Me drar t Utsira" ...

1 kommentar:

  1. Godt å se digitale spor fra Utsira, mens jeg har tagget 'Samsø', 'Kjøben' og 'Haugesund' de siste dager :-)

    SvarSlett