lørdag 20. mars 2010

Døden nær?

Grått vær og grå fjellvegger. Jeg var tidlig i gang med murkryper-leting. I går var jeg altså i sakrale omgivelser uten suksess, mens jeg i dag var i motsatt ende på skalaen.
Øvre del av "Djevel-munnen"
Tilbake til "Djevel-munnen" i øvre del av Hecho-dalen. Tålmodigheten tok slutt etter en drøy times sjekking. Kjørte videre innover der jeg trivdes svært godt onsdag og nå var snømengden redusert betraktelig slik at det var mulig å kjøre en km lengre enn sist. Målet var å finne blåtrost og sitronirisk. Helg var nok årsaken til at mange andre også hadde tatt turen til grenseområdet. Registrerte at de fleste gikk i østlig retning og jeg fulgte strømmen. Det var utrolig lite fugl å se, et par alpekråker og en svartmeis var beholdningen utenom to lammegribb som sirklet i fransk terretorium. Gikk vel et par km., siste biten i kraftig stigning i halvbløt snø. Like før toppen, kanskje 1800 moh., hev jeg meg ned på en bar flekk og kjente at blodpumpa dunke over gjennomsnittet.
Fortsatt mye snø i 1800 meters høyde
Av og til utrolig deilig å lukke øyene og la humla suse enten det er på Utsira eller Hardangervidda. Noen minutter senere blir jeg vàr to gribber som sirkler bare noen få hundre meter fra meg. Tar liggende kikkerten og oppdager med en gang at det er lammegribbene. De kan sikkert lukte dødt vev på langt hold. Og de kan visst nok "skru" synet i zoom-modus. En urørlig skapning.
- Dette er nok godsaker, kjære.
Kanskje de hadde dårligere luktesans i vinden og jeg lukta noen timers svette, men død? Opplevelsen var imidlertid enorm. Jeg er vel i gruppen fuglekikkere som har minst interesse for rovfugler, men dette sitter nok lenge i. Og de andre som var på tur i området så tvilsomt disse nesten utenomjordiske skapningene med vingespenn på 265 cm. Vurderte før jeg startet ruslingen å ta med 12 kg. fotoutstyr. Jeg hadde fått knall bilder av gribbene. Ja, hvis jeg hadde levd så lenge da. Så var det å gli ned på snøen, ta bilde av noen gule høstblader og være nok en time i djevelens munn. Motivasjonen var nær 100 % i alle fall det første kvarteret.

Fram i dagslys igjen, etter måneder under snøen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar