torsdag 18. mars 2010

Alpinanleggets gråspurv

Var i bilen omtrent da sola traff de øverste toppene på de pyreneiske fjell. Det var allerede flere plussgrader og minimal fare for glatte veier selv i høyere strøk. Kjørte derfor rett nord mot den franske grensen i Canfrank-dalen, men like før Bonapartenes land svingte jeg av og var snart ca.1800 moh. I alpinsenteret Astun. Her blir det sett flere høyfjellsfugler som alpejernspurv og alpekaie. Dessuten kan fjellspurven ta en tur ned i "lavere" strøk om vinteren.
Alpinanelgget Astun
Tidlig ankomst skulle borge for parkeringplass på øverste hylle. Parkeringsvaktene forlangte kun noen brødbiter fra nista. Jo, de 8-10 alpekaiene virket fornøyd med betalingen. Og jeg var svært fornøyd med et lite offer til slike individ som tvilsomt vil gjeste Norge. Fikk dratt av noen bilder før de trakk høyere opp i lia. Mens alpekråka har en kaie-lignende lyd, har alpekaia lyder som ikke minner om andre fugler, kanskje med unntak av lavskrikenes mange snåle ytringer. Stjerten var påfallende lang både stående og i flukt.
Jeg rusla rundt i område, så en fossekall, et titalls klippesvaler som var godt i gang med reirforberedelser og noen linerler. Selvfølgelig ikke mange arter i slik biotop. Da jeg passerte uterestaurantene hørte jeg en ubestemmelig sang og noe som rørte seg under en klappstol. Gråspurv var det selvfølgelige førstevalget, men hvor kom sangen  fra? Fra gråspurven, faktisk. Tam, grå og omtrent like stor. Jeg hadde vel ikke tenkt at WP-krysset på alpejernspurv skulle bli under en stol. Telelinsa ble hentet og det var små problemer med bilder, bare at jeg helst ville hatt den i andre omgivelser.
Grenseovergangen til Frankrike
Etter en kort kilometer inn i Frankrike, dro jeg til neste alpinanlegg som lå ett hakk ned. Her krydde det av alpekaier og jeg anslår at ca 220 fløy høylytt  rundt hotellene. Her fikk jeg teste ut følgefokus på kamera og det bør nok bli noen brukbare fluktbilder.
Alpinsenteret Candanchu
Min siste sjekk var rundt bygda Villanua langs E7 som snor seg gjennom Canfrank-dalen. En turrapport fra 2004 forteller om bl.a. to lammegribb. Om det er samme individene jeg så, er vel tvilsomt, men uansett var det to fantastiske fugler der oppe langs fjellsida. Sammen med kanskje 30-40 gåsegribb og en åtselgribb.  Tok noen prikkbilder, men mest som dokumentasjon. På sørsida av bygda var det et par snes med middelhavsstær som beita med noen svartkråker.

Det skyet til ut over dagen og vindusviskerne ble også aktivert. I morgen melder Yr.no mer regn her. Da får jeg gjøre et enda bedre forsøk (enn i ettermiddag) på å få fatt i en kobling mellom kamera og PC.

Siste: Fikk kjøpt USB-kabel i en bakgårdsbutikk i Jaca  i kveld. Ett  fuglebilde i kveld, men flere kommer.
Alpekaie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar