torsdag 11. februar 2010

Dverg på bytur



Skjønner godt at spettene lukker øyene når nebbet nærmer seg kolossen, treet
En rusletur i og rundt Byparken i Haugesund forleden gav minnerik nærkontakt med Europas minste hakkespett, dvergspetten.

Den er på størrelse med en gråspurv og er mao. betydelig mindre enn den mer kjente flaggspetten som den overfladisk kan ligne. Hekkeforekomsten i Norge er nok på noen tusen par og den bruker som regel løvtrær som bosted, fra Vest-Agder til Finnmark. Vinterstid blir den ofte sett furasjerende i varierende biotoper, til og med i takrørskoger. De er så små at takrøret tåler vekten selv når de hakker i sivene på jakt etter larver.

Det blir hevdet og sikkert med rette, at spettene ville dødd av ett (1) hakk i et tre hvis hjernen hadde vært bedre festet til hodeskallen. Nei, de får nok ikke hodeverk engang selv om de hakker i eika så flisa fyker.  Ser imidlertid av bildene jeg tok at de lukker øyene like før nebbet treffer stammen. Har en stor forståelse for dette og har en følelse for at jeg hadde gjort det samme.

Fuglen forsvinner. Jeg bruker både øyne og ikke minst ører for å finne den igjen. Etter noen minutter oppdager jeg det store. Kommunen har plassert en container i veien og dvergspetten hakker i treet som er nærmest metallkassen som til og med er knall blå. 

Tankene ramler inn i hodet. "Blåstjert med rød bakgrunn". Både på Røvær og Utsira har jeg de siste årene vært så heldig å få ta bilder av den fantastiske sibirske blåstjerten med rødt hus i bakgrunnen. Det blir utrolige kontraster.

Nå er det bare å vente samt håpe på at hannfuglen (rødt på issen) flytter seg to meter ned og på motsatt side av treet. Kjenner på de nedre ekstremiteter at jeg burde hatt på meg mine nye Sorel Glacier. Frosne bein glemmes imidlertid raskt da fuglen er på vei mot containeren. Et kvarter senere er minnekortet fyllt med noen gigabite og jeg merker at smilet "går rundt". 

Takk til Haugesund kommune og dvergspetthannen

1 kommentar:

  1. Ja det ble skikkelig flotte bilder med knall bakgrunn dette snokeren JK!

    SvarSlett