torsdag 7. januar 2010

Fyrverkeri og kalde ekstremiteter




Fantastisk fyrverkeri i regi av Hatteland Group
Etter 2,5 timer på nattevakt 3. juledag (ca. kl. 24) kom det en SMS fra Bjørn Fulseth i Stjørdal om at det var en vinterjunko i Grimstad. Fuglen er en nordamerikansk fink som er sett to ganger i Norge, sist for 20 år siden. Ellers er det kun noen få funn i Europa. Jeg irriterte meg en smule ut over natta fordi jeg hadde sagt ja til å jobbe for en annen sykepleier i romjula og som fotograf i Haugesunds Avis nyttårsaften. Noen timer senere kom det bekreftelse på at fuglen var på plass og fine bilder lå raskt ut på nettet. Dagene gikk og fuglen var stabil på fóringsplassen. Horder av tilreisende fra hele Sør-Norge bekreftet dette.
Overgangen 2009/2010 ble "feiret" som HA-fotograf på Norges største enkeltfyrverkeri i Åmsosen i Vindafjord kommune, i regi av Hatteland Group. For en periode var junkoen ute av hode. Fyrverkeri med "smell i" har jeg absolutt sansen for. Tidlig 1. nyttårsdag ble bilder sendt avisen og jeg var klar. Bilen var full av gass, bensin og bagasje og så var det 24,8 raske mil til Vanse i Farsund for overnatting.

Sjelden fugl i Europa, vinterjunko i Grimstad
Dagen etter var jeg på veien kl. 06.45 og to timer senere på plass i Drotningholm-området i Grimstad. To dansker bekreftet at fuglen var på plass og jeg observerte den temmelig raskt i hagen til familien Skaiaa. Været var særdeles vinterlig med 40 cm. snø, minus 9 og en kald østlig laber bris som gikk gjennom både marg og bein. Det var derfor særdeles prisverdig at vi fikk varme oss inne hos Skaiaa. Alvorlige forfrysninger var ikke langt unna for flere av de tilreisende som etter vært ankom. Det var spesielt fingrer og tær som fikk gjennomgå. Vinterjunkoen var jevnlig på fòringen og det ble tatt noen ti-talls bilder. Nå en uke i det nye året er fuglen fortsatt til stede og flere svensker og dansker har vært "innom" i tillegg til et par hundre norske.

Ikke hvert år Verevågen på Lista er islagt
Etter Grimstad returnerte jeg til Lista og var der et par dager. Fortsatt kaldt, men ikke så vindfullt. Lyset på Skagen skal være spesielt, men jammen er det flott langs strendene på Listalandet også i den mørke årstiden. Fikk se flere gode fuglearter som varsler, lappfiskand, dvergspett og kjernebiter. Den største overraskelsen var ei linerle som så ganske sprek ut i ti kuldegrader. For liksom å understreke kulden, var "vannet gått" på Lista fuglestasjon der jeg bodde. Så da var det greit at noe snø kunne tas inn til tining.

Lista fyr i lav vintersol. 



...også et fyrverkeri, isfugl i Gådå i Bjerkreim
Den heller blåfrosne turen ble avsluttet med en formiddag i Gådå i Bjerkreim der en isfugl var blitt observert i noen dager. Jeg kom dit litt før kl. 9 og da var den godt i gang med fiskingen. Om Hattelands fyrverkeri var imponerende nyttårsaften, vil jeg vel påstå at isfuglen er et sprell levende fyrverkeri som matcher det meste. Og hver gang jeg er så heldig å få se en isfugl, blir jeg alltid overrasket på størrelsen. Alltid mindre enn jeg innbiller meg. Likevel en fantastisk fargebombe. Spesielt i et frosset Norge.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar