onsdag 23. desember 2009

Julevadere på Karmøy


Heipiplerke og ung tundralo 
Det var vel bare meg og medlemmer i Jehovas Vitner som hadde en så nedstresset Lille julaften. Kjørte i grålysningen til Vest-Karmøy og ble der betydelig lengre enn planlagt. Den mørkeste tida på året pleier jo å være særdeles rolig på fuglefronten, men jeg hadde noe interessant på nesten hver lokasjon. Selvfølgelig har kulden og snøen den siste uka hatt mye å si. En del fugler trekker ut til kysten i slikt vær, så det blir en viss opphopning her. Ved summering ble det bl.a. hele 11 vaderarter og det må da være av en viss nasjonal kvalitet på denne tida av året. Dagen startet med ei rugde i Ferkingstadskogen. På Hebnes gikk 3 enkeltbekkasiner og ei rugde og beita i et bekkesig. Prominerte ned i Taravika og der var det flere godbiter.

Kvartbekkasin i en pytt med tare
Sivhøne, heilo, tundralo, vipe, 5 myrsniper, 2 kvartbekkasiner, 19 sanglerker, 12 heipiplerker og ei vintererle. Det var tydelig at fuglene tok større sjanser enn normalt, for flere av artene gikk nesten rundt beina mine. Kun sanglerkene var skeptisk og holdt seg noen titalls meter fra meg. På Nes var det ikke så mye å se, mens det igjen var opptur på Stavasanden. Tjeld, sandlo, 2 fjæreplytt og noen steinvender. Dessuten en fin svartstrupe hann som blandet seg med vaderne ytterst i taren. Med så mye bra måtte jeg jo sjekke Åkrasanden. Her loggførte jeg bl.a. 2 bergender, vipe, 32 steinvendere, 3 sanglerker, 4 heipiplerker, 6 snøspurv og 2 gulspurv.
Samtlige bilder ble tatt i Taravika. Selv om det var snø, var det mørkt i været. Så jeg brukte en periode 500 ISO på min Canon 7D, men det var helt smertefritt. Ingen støy.





Øverst myrsnipe. Videre heilo, tundralo og sivhøne. Alle fotos tatt i Taravika

Blir det tur til Karmøy julaften? Tipper det :-)

2 kommentarer:

  1. Karmøy er som alltid en ØY som kan stille med overraskelser. Og når en Araber kan dokumentere dette så bra som dette er jo alt bare perfekt :-)

    SvarSlett
  2. Får nesten hjemlengsel her jeg sitter og ser vaderbildene dine, skal heldigvis til Mejia ved kysten her i Sør-Peru om noen dager. Satser på mer enn ellve vaderarter da (de fleste fra N-Amerika).

    SvarSlett