tirsdag 10. november 2009

Nana Karmøy 09.11.2009


5 ringgås og tundragås

Det er vel snart ti år siden Egil Ween og & dro i gang Nana-turene på Jæren. Håpet var at organisert tråling langs Jærstrendene ville generere Norges første ørkensanger (Sylvia nana). Til nå har ikke det skjedd, men flere spennende fugler er blitt funnet likevel på disse turene.

Jeg har noen år gått "nana" på Karmøy, fra Sandhåland til Åkrasanden i november. På ene turen fant jeg den legendariske dverglerka (som ble sjekket utrolig dårlig) som ble til mongolpiplerke og senere til markpiplerke. http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=2172

Et annet år gikk var Frank Steinkjellå og jeg knapt startet på turen da melding om bombe på Jæren tikket inn. Jeg så meldingen på mobilen og sier relativt tørrt til Frank
-Vi skal til Jæren.
-Ka?, sier Frank og ser ut som et spørsmålstegn.
Når han hører at det er svarthetteparula ved gocartbanen på Reve, er han temmelig enig og blir med til bilen. Han har nok et ekstra godt forhold til disse parulaene etter at han fant ovnparulaen på Beiningen i 2003.

I går gikk jeg turen i fantastisk høstvær, lett østlig bris, pent og hele 10 grader. Startet kl. 8.45 og var ferdig på Åkrasanden kl. 13.55. Tok bussen tilbake til bilen på Sandhåland. Skritt-telleren på mobilen hadde registrert i underkant av 17000 steg på turen.

Ikke så mye og se, men likevel en flott dag. En munk hunn på sentrale Hebnes. En islom trakk sørover. Skremte opp en kvartbekkasin ved nordlige Hebnes og et par minutter etterpå fløy en hønsehauk over. Da jeg kom til Taravika var det 6 ringgjess, 5 kortnebbgjess og ei tundragås. Ellers kornkråke, heilo og 35 viper. Ved Nes fløy en måltrost opp og på Åkrasanden var det en flokk med snøspurv. Tartarpiplerka som har vært på Åkrasanden var sett like før jeg kom.


Snøspurv på Åkrasanden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar