torsdag 15. oktober 2009

Røvær 13.-14.10 2009. Fint vær, lite celebert


Buskskvett

Ikke akkurat noen bombe. Likevel var buskskvetten i fin morgensol den største overraskelsen på mine to dager på Røvær.
Totalt 12 timer med mye trasking gav også disse dagene lite resultat, bortsett fra god trim og strålende vær. Har for lenge siden konkludert at tur til Utsira gir minst fem ganger større sjanse for å se noe eksklusivt. Er beholdningen f.eks ei vintererle på Røvær, er det minst kjernebiter, svartstrupe, duetrost + to-tre andre godbiter på Utsira. Som sagt dette vet jeg jo, men likevel er det ofte en sitrende spenning når jeg går av båten i Suggevågen. I motsetning til Utsira, er en her alene og har en edel øy som ligger foran. Bilfri øy med mange hager som er lett å skåde. Ja, det er mange hager som gir bombefølelse. En maidag i 1995 gikk Stein Folkedal, Håkon Heggland og meg i land for å lete etter en rapportert gulirisk. Denne fant vi ikke, men en rødstrupesanger var et godt plaster på såret. Det som imidlertid sitter best igjen var Hegglands spontane utbrudd.
-Jeg har aldri sett så fine hager.
På Røvær føler jeg at en halv dags skåding er nok. Da er sentrale steder sjekket to ganger og sjøen er kontrollert for direktetrekkende sjøfugler. På Utsira derimot, føler en at det er alltid noen steder som burde vært taksert, men som en ikke rekker før mørket senker seg.

2 islom, 42 gråhegre, 28 svartand, sjøorre, vandrefalk, kvartbekkasin, rugde, alkekonge, 2 flaggspett, buskskvett, møller, 3 stillits, 150 bergirisk og 2 snøspurv og gulspurv var det mest interessante.


Mange fine lettskådelige hager på Røvær

1 kommentar: